Detail info
Close

Dni starej hudby 2025

Dni starej hudby 2025

Dátum: 6. - 13. júna 2025
Miesto: Bratislava

Vstupenky

Piatok
6
Jún 2025
19:00
Dni starej hudby 2025
06.06.2025 19:00 - ENSEMBLE SOLLAZZO
Streda
11
Jún 2025
19:00
Dni starej hudby 2025
11.06.2025 19:00 - ÚSVIT KLARINETOVÉHO NOVOVEKU
Moyzesova sieň

Bratislava

Piatok
13
Jún 2025
19:00
Dni starej hudby 2025
13.06.2025 19:00 - Ewald Demeyere

Popis podujatia

Koncert ENSEMBLE SOLLAZZO / Dni starej hudby 2025 

Piatok 6. 6. 2025 / 19:00 / Koncertná sieň Klarisky / Bratislava 

 

LEUVEN CHANSONNIER 
ENSEMBLE SOLLAZZO 
Anna DANILEVSKAIA, vihuela de arco, umelecká vedúca
Carine TINNEY, soprán
Jonatan ALVARADO, tenor
Lior LEIBOVICI, tenor
Christoph SOMMER, lutna
Filipa MENESES, vihuela de arco 

V roku 2015 si istý zberateľ na aukcii spolu s viacerými starožitnosťami náhodne kúpil aj malú notovanú knihu. Záujem o pôvod pamiatky ho podnietil, aby sa obrátil na Nadáciu Alamire v Leuvene. Odborníci na renesančnú polyfóniu len ťažko verili svojim očiam. Išlo o šansoniér z 15. alebo 16. storočia, o datovaní a pôvode spevníka sa stále diskutuje. Objav, porovnateľný s nálezom strateného Rubensovho obrazu, okamžite vyvolal veľký záujem nielen v hudobných kruhoch. Unikátna pamiatka totiž dopĺňa skupinu prameňov, známych ako „Chansonniers de la vallée de la Loire“, ktoré možno spočítať na prstoch jednej ruky. Posledný zo šansoniérov z údolia Loiry bol objavený takmer pred storočím. Leuven Chansonnierobsahuje dvanásť hudobných diel, ktoré sa nezachovali inde a na 500 rokov upadli do zabudnutia a ticha. Existujú viaceré indície, že majiteľkou či autorkou šansoniéru mohla byť žena. Na festivale Dni starej hudby zaznie výber zo spevníka v interpretácii Ensemble Sollazzo, oceňovaných špecialistov na hudbu stredoveku a ranej renesancie. 

PROGRAM 

Leuven Chansonnier 
Anonymus (unicum): Vraiz amans pour dieu suppliez 
Anonymus (unicum): J’ay des semblans tant que je vueil 
Barbingant (active between c. 1440 and 1460): L’omme bany de sa plaisance 
Anonymus (unicum): Se vous voullez 
Antoine BUSNOYS (†1492): Quant iay au cuer aulcun contraire 
(inštrumentálna verzia) 
Anonymus (unicum): Donnez laumosne chiere Dame 
Walter FRYE (†1474?): Tout a par moy affin qu’on ne me voye 
Anonymus (unicum): En atendant vostre venue 
Gilles MUREAU (c1450 – 1512): Je ne fays plus, je ne dys ne escrips 
Anonymus (unicum): Henri Phlipet le vert me fait porter 
Antoine BUSNOYS/Johannes OCKEGHEM: Quant ce vendra 
CONVERT: Se mieulx ne vient 
Anonymous: Ravy d’amours despourveu de bon sens 
Antoine BUSNOYS (†1492): Cent mil escuz, Firminus Caron  

UMELCI 

Anna DANILEVSKAIA (vihuela de arco) – je hráčka na fidule a renesančných violách, špecialistka na repertoár od 14. do 17. storočia. Narodila sa do rodiny hudobníkov v Metz, od detstva bola preto obklopená starou hudbou. Na fidule začala hrať ako 15-ročná, krátko nato sa začala učiť hrať na viole da gamba. Študovala u Pedra Memelsdorffa v Barcelone, neskôr sa špecializovala na stredovekú fidulu na Schole Cantorum Basiliensis. Štúdiá ukončila u Paola Pandolfa. V roku 2014 založila súbor Sollazzo, ktorý sa venuje hudbe stredoveku a ranej renesancie. Jej interpretačný prístup k repertoáru starej hudby kritika označila ako „originálny, odvážny, no súčasne rešpektujúci“.   

ENSEMBLE SOLLAZZO je súbor zameraný na hudbu neskorého stredoveku a ranej renesancie. Teleso, ktoré v roku 2014 založila Anna Danilevskaia, profituje z rozličných hudobných skúseností členov súboru. Ich kompetencie sú nielen v oblasti starej hudby, ale tiež klasickej hudby, ľudovej hudby a jazzu. Kritika oceňuje schopnosť umelcov presvedčivo a zmysluplne spojiť bezprostredne pôsobiace hudobné vyjadrenie s historicky poučeným spôsobom interpretácie. Od roku 2014 súbor získal množstvo ocenení (NCEM Prize, Cambridge Early Music Prize), zaujal na York Early Music Competition, bol súčasťou programu emerging Young Artists a v rokoch 2017 – 2020 sídelným telesom Centre culturel de rencontre d'Ambronay.  

Od debutového CD Parle qui veut – Moralizing songs in the middle ages nahrávky súboru získali množstvo prestížnych ocenení (Diapason d’Or, Disc of the Year/The Art Desks, Editor’s Choice/Grammophone, Critic’s Choice/De Standaard, CD of Choice/BBC Magazine). Ensemble Sollazzo nahral skladby z Leuvenského šansoniéru pre Passacaille Records/Ambronay Editions. Súbor pravidelne koncertuje v Európe, USA a Ázii, od roku 2024 je rezidenčným telesom v Arsenal de Metz a v Concertgebouw v Bruggách.   

YouTube ukážky:

https://www.youtube.com/watch?v=nCuRW4yDCCo 
https://www.youtube.com/watch?v=I6b3Uge-xLs 


 

Koncert ÚSVIT KLARINETOVÉHO NOVOVEKU / Dni starej hudby 2025 

Streda 11. 6. 2025 / 19:00 / Moyzesova sieň / Bratislava 

 

ÚSVIT KLARINETOVÉHO NOVOVEKU 
Fantasiestücke, Sonate & Solo de Concours 

Róbert ŠEBESTA, klarinety zn. Buffet Crampon 
Ladislav FANČOVIČ, klavír zn. Bechstein  

Koncert s názvom Úsvit klarinetového novoveku ponúkne pestrú paletu diel, reflektujúcich vývoj zvukovosti a technických dispozícií klarinetu v 2. polovici 19. storočia. V programe zaznejú skladby velikánov nemeckej a francúzskej hudby (Schumann, Saint-Saëns) i menej známych skladateľov, s ktorých tvorbou sa možno stretnúť skôr sporadicky (Magnier, Jeanjean, Gade). Okrem komorných fantázii, sonát a sólových skladieb pre klarinet i klavír zaznie tiež Solo de Concours Henriho Rabauda, reprezentujúce technicky náročný repertoár pre klarinet so sprievodom klavíra, pôvodne komponovaný pre študentov Parížskeho konzervatória. Jedinečné diela, ktoré reprezentujú vývoj klarinetu na úsvite jeho modernej podoby, uvedú renomovaní sólisti na dobových nástrojoch. Klarinetista Róbert Šebesta odprezentuje nástroje prestížnej parížskej značky Buffet Crampon, klavirista Ladislav Fančovič svoje umenie predstaví na klavíri nemeckej značky Bechstein. 

PROGRAM 

Robert SCHUMANN (1810 – 1856): Fantasiestücke, op. 73
Léon MAGNIER (1820 – 1892): L’Abeille 
Camille SAINT-SAËNS (1835 – 1921): Sonate pour Clarinette avec accomp‘t de Piano, op. 167 
Niels Wilhelm GADE (): Fantasiestücke für Clarinette und Pianoforte, op. 43
Léon MAGNIER (1820 – 1892): L’Alouette  
Paul JEANJEAN (1874 – 1928): Etude No. 10 (Seize études modernes pour la clarinette) 
Henri RABAUD (1873 – 1949): Solo de Concours, op. 10  

UMELCI  

Róbert ŠEBESTA (klarinet) – významný slovenský klarinetista, muzikológ, pedagóg a organizátor. Hru na klarinete a hudobnú teóriu študoval na VŠMU v Bratislave, historické klarinety v triede Erica Hoepricha a Gillesa Thomého v Paríži. V posledných dvoch dekádach sa špecializoval na hru na historických klarinetoch. Ako sólista uviedol Mozartov Klarinetový koncert na kópii basetového klarinetu Antona Stadlera, v repertoári má tiež koncerty pre chalumeau, klarinet a basetový roh Vivaldiho, Telemanna, Fascha, Carla Stamitza a Juraja Družeckého. Ako komorný a orchestrálny hráč spolupracoval s poprednými umelcami ako A. Bernardini, R. Jacobs, A. Parrott, Ch. Rousset, P. Goodwin, V. Dumestre, Ch. Spering, N. McGegan, E. Hoeprich, A. Moccia, B. Laurent, E. Baráth, O. Pasichnyk, P. Somlai, M. Riener, P. Matějová, M. Štryncl, G. Thomé, P. Zajíček a iní. Ako prvý klarinetista vystupoval s orchestrami ako Les Talens Lyrique, Das Neue Orchester, Capella Cracoviensis, Orfeo Zenekar, Musicae Antiquae Collegium Varsoviensis, Musica Florea, Orchester 1756, Musica Aeterna, Solamente naturali, Bach Consort Wien, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque a Wroclawska Orchestra Barokowa. S formáciou basetových rohov Lotz Trio vystúpil na prestížnych medzinárodných pódiách (The Metropolitan Museum of Arts v New Yorku, Stockholm Early Music Festival a ď.) a realizoval oceňované nahrávky: Druschetzky: Divertissement Pour Trois Cors de Basset (Hevhetia 2009), Mozart Corni di Baßetto (Hevhetia 2015) a Music from Seisenburg Castle (Pavlík records, 2021). S formáciou Schöllnast Consort premiéroval viacero Harmoniemusik z prešporskej tvorby Antona Zimmermanna, Juraja Družeckého a Johanna Matthiasa Spergera. Pre vydavateľstvá Harmonia Mundi, Accent, Brilliant Classics, Glossa, Arta, Pavlik Records, Ediciones Singulares, Hevhetia, Pro Musica Camerata, Accord, Avi Music a Hudobný fond nahral viac než 20 CD nosičov, z ktorých sa vyníma medzinárodne oceňovaný album Brahms Clarinet Sonatas, realizovaný s Ladislavom Fančovičom na originálnych nástrojoch pre Pavlik records v roku 2024. Je zakladateľom a umeleckým riaditeľom Bratislava Mozart Festivalu. Vyučuje na VŠMU v Bratislave a ako uznávaný organológ sa venuje výskumu historických chalumeaux, klarinetov a basetových rohov.    

Ladislav FANČOVIČ (klavír) – je považovaný za významného predstaviteľa európskeho interpretačného umenia a zároveň patrí k najvšestrannejším umelcom na česko-slovenskej hudobnej scéne. Študoval na Akadémii múzických umení v Prahe, na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni, doktorandské štúdium absolvoval na VŠMU v Bratislave. Bol finalistom a laureátom domácich a medzinárodných súťaží, napr. Medzinárodnej klavírnej súťaže v Mariánskych Lázňach, Medzinárodnej klavírnej súťaže v Krakove, Medzinárodnej súťaže Johanna Nepomuka Hummela v Bratislave, súťaže Talent roku atď. Vzdelanie si dopĺňal účasťou na majstrovských kurzoch. Je držiteľomCeny Frica Kafenduza mimoriadnu koncertnú a nahrávaciu činnosť, ceny Jána Cikkera a ceny Radio_Head Awards 2023 za najlepší album klasickej hudby roku 2023 – nahrávku dvoch klavírnych koncertov Ernőa Dohnányiho so Štátnou filharmóniou Košice. V repertoári má viac než 30 klavírnych koncertov. Pravidelne účinkuje ako sólista s orchestrami ako Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Štátna filharmónia Košice, Symfonický orchester Českého rozhlasu, Pražská komorná filharmónia, Filharmonia Zielonogórska, İzmir State Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Solistes Européens Luxembourg, Bruno Walter Festival Orchestra a ďalšie pod vedením dirigentov O. Lenárda, V. Válka, F. Haidera, A. Rahbariho, F. Vajnara, J. Swobodu, L. Svárovského, M. Leginusa, K. Trevora a i. Je vyhľadávaným komorným hráčom a stálym členom zoskupení Hugo Kauder Trio a Berger Trio. Výsledkom spolupráce s husľovým virtuózom Milanom Paľom je odbornou kritikou oceňovaná séria nahrávok kompletných diel pre husle a klavír. Koncertoval vo väčšine európskych krajín, v Turecku, Malajzii, USA, Ománe, Číne, Južnej Kórei, Indii a na Cypre. Nahral viac než 50 CD nosičov. V roku 2011 zhmotnil svoju dlhoročnú lásku k starému džezu založením swingového orchestra Fats Jazz Band. Všestranný umelec sa od roku 2013 venuje aj hre na saxofóne a je neúnavným propagátorom interpretácie klasickej hudby na tomto nástroji na Slovensku. V roku 2022 získal magisterský titul v odbore klasický saxofón na Fontys Academy of Music and Performing Arts v Holandsku. V roku 2014 založil saxofónové kvarteto Pressburg Saxophone Quartet, ktoré v roku 2024 vydalo CD Musica Slovaca. Je sólistom i vyhľadávaným orchestrálnym hráčom na saxofóne (Slovenská filharmónia, SOSR, Orchester SND). Pôsobí aj ako organizátor kultúrneho života na Slovensku. Je riaditeľom medzinárodného festivalu starého džezu Golden Age Festival a multižánrového festivalu Hudba Modre, organizuje jediné majstrovské kurzy v hre klasickej hudby na saxofóne na Slovensku – Saxophobia Bratislava. 


 

Koncert / Ewald Demeyere / Dni starej hudby 2025 

13. 6. 2025 / 19:00 / Koncertná sieň Dvorana / Bratislava 


JOHANN SEBASTIAN BACH – flautové sonáty a skladby pre sólové čembalo

 

Ewald DEMEYERE, čembalo
hosť: Radka KUBÍNOVÁ, traverso

PROGRAM
Johann Sebastian BACH (1685 – 1750): Fantázia a fúga a mol, BWV 904
J. S. (?) Bach (?): Sonáta pre flautu a obligátne čembalo g mol, BWV 1020/H. 542.5
Johann Sebastian BACH: Francúzska suita č. 5 G dur, BWV 816
Johann Sebastian BACH: Sonáta pre flautu a obligátne čembalo h mol, BWV 1030


Len z jedného prameňa treba čerpať opäť a znova: z Johanna Sebastiana Bacha.“ Tieto slová pochádzajú od skladateľa Roberta Schumanna, ktorý v 19. storočí medzi prvými ocenil poetickosť v tvorbe génia nemeckej barokovej hudby a platia dodnes. Na festivale Dni starej hudby zaznejú Bachove flautové sonáty a tvorba pre sólové čembalo v interpretácii renomovaného špecialistu na historicky poučenú interpretáciu Ewalda Demeyera a českej hráčky na barokovej priečnej flaute Radky Kubínovej. Belgický umelec, aktívny aj ako muzikológ, bude v rámci festivalu viesť 14. a 15. júna tiež majstrovské kurzy zamerané na klávesovú hudbu 18. storočia.  


Ewald DEMEYERE
(čembalo) – belgický čembalista a improvizátor je presvedčený, že sprostredkovanie emocionálneho obsahu diela v duchu historicky poučenej interpretácie je najdôležitejšou úlohou interpreta. Ako sólista sa špecializuje na nemeckú a francúzsku hudbu 18. storočia, zvlášť na tvorbu J. S. Bacha a jeho synov. V komornej hudbe spolupracuje s flautistom Bartholdom Kuijkenom a hobojistkou Vinciane Baudhinovou. V roku 2007 založil súbor Bach Concentus, s ktorým nahral CD Johann Bernhard Bach & Georg Philipp Telemann – Overtures (Accent), „O Woe! O Woe! My Canary is dead“ – Secular Cantatas & Overtures (D. Mields, soprán; Accent), Symphonies by the Bach Sons (Accent; Choc de Classica) a Les Nations – Overtures & Oboe Concertos (V. Baudhuinová, hoboj). E. Demeyere sa podieľal na stovkách nahrávok. Aktívny je aj ako hudobný teoretik. Je autorom knihy Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Performance Practice Based on German Eighteenth-Century Theory (Leuven University Press, 2013) a viacerých článkov: On Fedele Fenaroli’s Pedagogy: An Update (Eighteenth-Century Music 15/2, Cambridge University Press, 2018), Yet Another Galant Schema: The Dominant Pedal Accompanied by a Chromatic Descent (Eighteenth-Century Music 19/2, Cambridge University Press, 2022). V roku 2018 zvíťazil v kompozičnej súťaži CPEB: CW Counterpoint Contest s čembalovou skladbou Ricercar a 5. Pôsobil v porotách interpretačných súťaží Paola Bernardi International Harpsichord Competition (2013) a Telemann Wettbewerb International Chamber Music Competition (2019). Ewald Demeyere je špecialistom na partimenti, v tejto oblasti publikoval okrem zmienených článkov aj kritické vydania Parmského rukopisu a Metodo per bene accompagnare, ktorého autorom je Fedele Fenaroli. Svoje texty uverejňuje na stránke essaysonmusic.com. Pôsobí ako vedúci Oddelenia starej hudby a profesor čembalovej hry, harmónie, bassa continua, hry partimenti a historickej improvizácie na Institut Supérieur Royal de Musique et de Pédagogie (IMEP) v Namure, vyučuje tiež na Kráľovskom konzervatóriu v Antverpách.  

 


Ticketportal je garancia pravosti vstupeniek

Na stránkach spoločnosti Ticketportal si kupujete vždy originálne vstupenky na dané podujatie.

Spoločnosť Ticketportal nezaručuje pravosť vstupeniek zakúpených na sekundárnych portáloch predaja (napr. Viagogo), nemá s nimi nič spoločné a ani tento spôsob predaja nepodporuje.

Na mape

google maps
Top